Maailman hulluimmat ajosäännöt!

Jos ajaminen tuntemattomassa kaupungissa tuntuu jo ylitsepääsemättömältä haasteelta, voidaan vain kuvitella miltä tuntuu ajaa uudessa maassa, vieraiden sääntöjen kanssa. Eteen tulee monenlaisia haasteita, aina päällystämättömistä vuoristoteistä outoihin tiemerkkeihin ja sellaisiin nopeusmittoihin, joista ei olla koskaan kuultukaan. Näiden haasteiden lisäksi on myös olemassa ajamiseen liittyviä lakeja, jotka voivat olla vähintään yhtä outoja ja haastavia, aiheuttaen sekä hämmentäviä ajotilanteita, että suorastaan naurettavia sattumuksia. Tästä listasta löytyy joitain maailman oudoimpia ajolakeja, jotka saavat kokeneimmankin ajajan hämilleen.

  • 1. Thaimaa

Thaimaa on yksi suosituimmista suomalaisten matkakohteista, mutta sen lisäksi, että maa tarjoaa loputtomia hiekkarantoja ja turkoosina loistavan horisontin, on siellä myös käytössä oudoimpia lakeja liikenteeseen liittyen. Esimerkiksi sekä nais- että miespuolisilla ajajilla on aina oltava paita päällä, lämpötilasta huolimatta. Tähän ei sisälly ainoastaan autoilijat ja bussin ajajat, vaan myös Tuk-Tuk ajoneuvojen kuljettajat.

  • 2. Etelä-Afrikka

Vaikka Etelä-Afrikassa onkin vain yksi auto jokaista viittä kansalaista kohti, on ajamiseen liittyvät säännöt silti erittäin tiukkoja. Tämä pätee varsinkin karjaa, sillä lampaita, vuohia, strutseja, hevosia, muuleja tai aaseja kuljettaville ajoneuvoille on aina annettava tietä. Sama pätee myös paimenten antamiin merkkeihin, ajoneuvot on pysäytettävä, mikäli karjaa ohjaava henkilö niin huitoo.

  • 3. Filippiinit

Filippiineillä oudot lait liittyvät pääkaupunki Manilaan. Täällä ajaminen ei ole sallittua tietyillä alueilla, tiettyinä viikonpäivinä, riippuen siitä, mikä on rekisterikilven viimeinen numero. Esimerkiksi numeroihin 1 ja 2 päättyvät ajokit tullaan sakottamaan, mikäli niitä liikkuu rajoitetuilla alueilla tiettynä ajankohtana. Tämä liittyy lähinnä myrskyjen luomiin tulviin ja turvallisuuteen, mutta ulkopuoliselle lait tuntuvat silti naurettavilta.

  • 4. Yhdysvallat

Yhdysvallat tunnetaan joka suhteessa hiukan erikoisena maana, jossa lait eivät aina tunnu olevan loogisia. Sen lisäksi että maassa on joitain hullunkurisia yhteisiä lakeja, on jokaisessa osavaltiossa omat sääntönsä. Esimerkiksi Montanassa on kiellettyä pitää lammasta rekan hytissä, jollei paikalla ole esiliinaa, mikä tuo mieleen monia jatkokysymyksiä, mihin ei todennäköisesti haluta vastausta. Lisäksi Alabamassa koetaan tarpeelliseksi määrätä erikseen, että ajaminen silmäsiteen kanssa on laitonta. New Jerseyssä taas on laitta vaadittu, että ennen ohittamista tulee töötätä, minkä voisi kuvitella häkellyttävän ajajia huomattavasti!

  • 5. Venäjä

Kuten ajatella saattaa, Venäjältä löytyy myös joitain erikoisimmista ajamiseen liittyvistä laeista. Yksi näistä on sääntö siitä, että auto on pidettävä puhtaana. Alun perin laki säädettiin, jotta rekisterikilvet pidettäisiin puhtaana myös talven aikana. Nykyään laki kuitenkin tarkoittaa sekä auton sisä-, että ulkopuolta ja likaisesta autosta voidaan sakottaa jopa 50 € verran. Koomisen tilanteesta tekee se, ettei autoa saa pestä missään muualla, kuin kotona tai autopesulassa.

  • 6. Saksa

Saksassa ollaan erityisen tarkkoja siinä, että moottoriteillä ei pysähdellä. Ainoastaan hätätapauksen sattuessa tämä on sallittua, mutta esimerkiksi polttoaineen loppuminen on täysin ajajasta johtuva ongelma ja tästä johtuva pysähtyminen johtaa nopeasti huomattaviin sakkoihin.

  • 7. Kypros

Kyproksella onnettomuudet ovat muuttuneen niin yleisiksi, että käden poistaminen ratista turhaan ei ole sallittua. Maa on mennyt jopa niin pitkälle, että juominen ja syöminen ajaessa ei ole sallittua ja tämän säännön rikkominen voi johtaa isoihin sakkoihin, eli asian kanssa ei tule leikkiä.

  • 8. Suomi

Jos mietitään asiaa ulkopuolisen silmin, on osa suomalaisista laeista yhtä hullunkurisia. Suomessa, kuten myös Japanissa, jalankulkijoiden kasteleminen ajaessa on kiellettyä, eli tästä voi seurata pesulalasku. Japanissa laki johtuu lähinnä myrskyjen jättämistä suurista lammikoista, jotka kerääntyvät ajoteille, kun taas Suomessa ongelma on lähes ympäri vuoden, kiitos sademäärien.